Kupiłeś nowy sprzęt i chcesz go zwrócić? Zepsuło Ci się obuwie niedawno kupione? Sprawdź jakie masz uprawnienia jako konsument.
Niestety bardzo często wiele osób błędnie sądzi, że zakupioną rzecz mogą dowolnie zwrócić sprzedającemu. Takie uprawnienie przysługuje wyłącznie wówczas, gdy konsument zawarł umowę na odległość (np. przez Internet) bądź umowę poza lokalem przedsiębiorstwa (np. w hotelu podczas pokazu). Zgodnie z obowiązującym prawem konsument ma prawo do odstąpienia od umowy w terminie 14 dni i wystarczającym jest złożenie w powyższym terminie samego oświadczenia o odstąpieniu. Takie uprawnienie nie przysługuje natomiast w tradycyjnych sklepach. Oczywiście spora część sklepów taką możliwość daje, jednakże jest to ich dowolna decyzja, nie zaś obowiązek. Pamiętajmy zatem, by upewnić się czy jest możliwość zwrotu, w przeciwnym razie zastanówmy się czy na pewno chcemy daną rzecz nabyć.
Jeśli zakupiony towar ma wady wówczas konsument może złożyć reklamację. Może skorzystać z uprawnień wynikających z rękojmi bądź z gwarancji i ma prawo dowolnie je wybrać. Czym się różni rękojmia od gwarancji?
Składając reklamację na postawie rękojmi adresujemy ją do sprzedawcy. Pamiętajmy – rękojmią objęte są wszystkie towary! Jeżeli towar ma wady konsument może zażądać:
Jeżeli wymiana bądź naprawa byłaby niemożliwa do zrealizowania dla sprzedawcy (np. brak towaru, zaprzestanie produkcji) bądź wymagałaby nadmiernych kosztów (np. zepsuł się element o niskiej wartości w stosunku do całego urządzenia), to wówczas sprzedawca ma prawo nie zrealizować ww. żądań natomiast klient będzie mógł żadać:
Wybór żądania należy do konsumenta.
Bardzo często przeszkodą do złożenia reklamacji jest brak paragonu. Ale uwaga! Sprzedawca nie ma prawa odmówić przyjęcia reklamacji tylko dlatego, że nie posiadamy już paragonu, gdyż możemy w inny sposób udowodnić, że zakupiliśmy dany produkt w konkretnym sklepie.
Rękojmia wygasa z upływem dwóch lat od dnia wydania towaru kupującemu.
W przypadku gwarancji reklamację składamy do gwaranta, którym jest najczęściej producent, dystrybutor, importer. Gwarancja jest dobrowolnym oświadczeniem przedsiębiorcy, w związku z czym nie zawsze ją otrzymamy nabywając dany towar. Gwarancja określa prawa i obowiązki kupującego i stanowi dokument, który otrzymuje kupujący. Czas na realizację roszczeń z tytułu gwarancji określa gwarant, może być dłuższy niż dwa lata, może być krótszy. Zakres odpowiedzialności gwaranta określony jest również w karcie gwarancyjnej.
Konsumencie, pamiętaj! O ile gwarancja jest dobrowolna, o tyle rękojmi w żaden sposób nie może przedsiębiorca wyłączyć.
Wizyta u adwokata to często kluczowy moment w życiu, który może zadecydować o przyszłości w trudnych […]
Jazda po wpływem alkoholu W poniższym wpisie wyjaśnimy czym jest stan po użyciu alkoholu, a stan […]
System dozoru elektronicznego SDE pozwala na wykonywanie kary przy uwzględnieniu życia zawodowego i prywatnego skazanego. Określony został w art. 43b k.k.w. zgodnie z którym jest to kontrola zachowania skazanego przy użyciu środków technicznych. Dozór elektroniczny może występować w trzech postaciach, więcej informacji we wpisie.
Cykl: prawo rodzinne, część 5 Artykuł 56 § 2 i 3 KRO określa okoliczności, w których rozwód może […]
Zwolnienie ze składek ZUS na 3 miesiące dotyczy: osoby prowadzącej pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie przepisów ustawy […]
Od 12 marca na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej wszystkie placówki oświatowe są zamknięte. Rodzice dzieci […]
Większość przedsiębiorców mierzy się obecnie z problemami spowodowanymi przez pandemię koronowirusa COVID-19, wśród których znajduje się […]
Masz pytania?
Zadzwoń